Skal vi moralisere over historien?


Author:

Author ImageSiri Meyer

Da filmskaperen Lars von Triers mor lå for døden, fortalte hun ham at faren hans var en annen enn mannen han hadde kalt for far.

På en vegg i Malmø henger et maleri fra 1924. Bildet heter Svarta Diana og er malt av Nils Dardel. Vi befinner oss i en jungel som syder av liv: sebraer og elefanter, tigre og nesehorn kommer løpende mot oss. Apekattene kaster seg lystig fra gren til gren og slangene slynger seg rundt trestammene. I bakgrunnen, midt i bildet, ser vi grunnen til dyrenes ville flukt: en liten kvinne med pil og bue. Det er Diana, den romerske jaktgudinnen.

Tåler vi en svart Diana? Moderna Museet i Malmø har hengt opp et varselskilt ved siden av maleriet på årets Dardel-utstilling: «Vi är medvetna om den stereotypa framställningen av Diana och det är ingenting som Moderna Museet i Malmö delar.» Og de er ikke alene om å ta moralsk avstand fra det de presenterer for publikum. Såkalte «trigger warnings», merking av filmer og bøker, brer seg raskt på amerikanske universiteter. Studentene blir gjort oppmerksom på tekstene de leser kan være rasistiske, sexistiske eller støtende på andre måter. Seks biblioteker i Sverige har gått enda lenger; de har begynt å renske ut bøker. Det har blant annet gått ut over Astrid Lindgrens bok Pippi Långstrump i Söderhavet, som er fjernet fra hyllene. Går vi inn i bokbålenes tid?

I likhet med andre modernister var Dardel opptatt av ikke-vestlige kulturer. Picasso lot seg inspirere av afrikanske masker, Gauguin bosatte seg på Tahiti, og surrealistene samlet på etnografiske gjenstander fra Syd-Amerika. Den moderne malerstilen som vokste frem i begynnelsen av 1900-tallet var multikulturell lenge før resten av samfunnet. Den brøt med den rådende normen på hva som er vakkert.

Inntil ganske nylig har vi feiret den gresk-romerske oldtidskulturen som den vestlige sivilisasjonens vugge, våre hvite røtter. I tråd med denne oppfatningen har det vært vanlig å fremstille Diana som hvit. Men nå kan vi ikke lenger være sikker. I 1987 kom boken Black Athena: The Afroasiatic Roots of Classical Civilization ut. Her argumenterer den amerikanske forskeren Martin Bernal for at grekere og romere var sterkt påvirket av egyptisk og fønikisk kultur. Det strider derfor mot historiske fakta å beskrive den klassiske kulturen som blendahvit. De som avbilder Diana svart kan være nærmere sannheten. Det er den hvite Diana som er stereotyp, ikke den svarte. Med sin advarsel gjør Moderna Museet i Malmø det umulig for betrakteren å delta i denne diskusjonen av historien.

Hvordan reagerte von Trier på morens tilståelse? Først ble han rasende, for han hadde hatt et nært forhold til mannen han hadde kalt for «far». Men etter å ha tenkt seg om kom han til andre resultater. Når vi mennesker nå en gang har en historie, sa han, så må den i det minste være sann.

24 thoughts on “Skal vi moralisere over historien?

  1. Author ImageRecidenzial Diana Torrevieja

    Usigelig trist om vi skal miste vår barndoms store heltinne Pippi. For mine egne barn og barnebarn har jeg samtlige pippi-bøker og de er favoritter. Det er så absolutt ikke noe diskriminerende i disse bøkene

    1. Author Imagefrejense

      Har lest alle bøkene og sett de fleste filmene om Pippi å co. Hva er det som er så galt med dem??

    2. Author ImageEirik Kristoffersen

      Å late som om det ikke er koloniale rasistiske trekk i fortellingen om pappaen til Pippi hjelper ingen. Det interessante er jo ikke å overse disse trekkene, men hvordan vi skal håndterte kunst og litteratur skapt i et annet paradigme enn vårt.

      Når Astri Lindgren skrev om pappaen som en hvit negerkonge, skriver hun seg rett inn i en rasistisk tradisjon. Akkurat som for eksempel Robinson Crusoe, Kong Salomos miner og en haug andre barne og ungdomsbøker fra en tid da man kunne skrive koloniale fantasier uten å mene noe galt med det og uten å nødvendigvis selv ha rasistiske motiver.

      Jeg vil ikke miste Pippi (eller Svart Diana) og synes det blir helt feil å fjerne tilgangen til støtende kunst. Å underslå at den er problematisk er likevel helt feil og vitner om at man ikke tar kunsten på alvor.

      1. Author ImageSteffen Sangolt

        Det er negre og pakistanere over alt i barne-TV (du kan ikke stikke under en stol at de er ekstremt overrepresentert som programledere osv.). Våre barn skal hjernevaskes.

  2. Author ImageAnne Sunde

    Ytringsfrihetens tid er forbi, dette er bare tragisk. På tide å våkne nå og se hva som skjer rundt oss

    1. Author ImageEddie Wienbauer

      Tror nok du har rett.
      Leste en artikkel fra USA,hvor eleven fikk en lærer sparket pga de følte seg støtt av det de måtte lære.
      Det er den nye folkesykdommen vi har i dag.Alle skal føle noe om noe,og aller helst skal de føle seg truffet/støtt.

      1. Author Imagevladivostok

        Du trenger ikke henvise til Usa eller utlandet fordi dette skjer i Norge. Nok å nevne at læreren Max Hermansen i Oslo fikk sparken for et par måneder siden fordi en elev følte seg støtt av det han sa i klasserommet.

        1. Author ImageEirik Kristoffersen

          Hvis jeg var lærer og gikk ut i avisen og sa at alle elever som spilte fotball på fritiden var en trussel mot Norge, tror du elevene kunne stolt på at jeg behandlet de fotballspillende elevene like godt som de andre? Hermansen mistet jobben fordi han hengte ut grupper av elever og dermed mistet tillit, ikke fordi han hadde upopulære meninger.

          1. Author ImageMaxima Mauser

            Så hvorfor får ikke de mange venstrevridde lærere sparken? Min pappa er millionær fordi han jobber hardt og har lyktes med import fra Kina og Bangladesh. Og jeg finner det svært krenkende når min sosialist-lærer påstår Norge er et klassesamfunn, og at nordmenn utnytter arbeidsfolk i fattige land. Med tanke på klassehatets blodige historie; STASI, KGB, Pol Pot, Gulag og alt det der, oppfatter jeg min lærers revolusjonære sinnelag ikke kun som en krenkelse, men også som en trussel mot meg selv og min familie.

          2. Author ImageEirik Kristoffersen

            For det første er rikdommen til pappaen din noe som i stor grad er utenfor ham selv. Noen som mener at skrev fordeling i samfunnet er skadelig, angriper ikke faren din for hvem han dypest sett er, men for en systematisk brist han representerer og en rikdom han kan miste-uten at vi nødvendigvis kapper av ham hodet for å ta den fra ham.

            For det andre, tror jeg nok at en lærer som gikk ut i media og oppfordret uansett hvor fordekt) til vold mot barn av rike foreldre, ville mistet jobben like fort som Hermansen gjorde.

            Selv om det kanskje er noe i myten om den venstrevridde læreren, er det veldig få til venstre i Norge i dag som tar til orde for å drepe alle rike. Jeg ser derimot veldig mange som både maner direkte til vold mot muslimer, eller som vil ha muslimene ut av Norge (og jeg kan ikke se hvordan det skulle skje uten vold eller i alle fall voldsomme overgrep overfor en god del norske statsborgere).

          3. Author ImageMaxima Mauser

            Bortforklaringer! Med klassehatets blodige historie, skulle det bare mangle at ikke de potensielle ofrene betrakter den som en dødelig trussel vi ikke ønsker spredt i det offentlige rom. Og ihvertfall ikke fra et kateter på vår skole. Jeg føler meg ikke bare krenket, men direkte truet av en lærer jeg vet er marxist og leninist, jeg kan nemlig klassehatets historie!

            Uten at innvandring interesserer meg noe særlig, så er det da fullt mulig å snu en innvandring til en utvandring med fredelige midler. I motsetning til hva som er mulig ved en sosialistisk revolusjon, da flyter alltid blod og gørr, noe all historisk erfaring viser.

            Feks tømmer alle asiatiske land seg jevnlig for innvandrere. Her bruker en økonomiske virkemidler for å bli kvitt dem. Dette vet jeg mye om, siden jeg har bodd lenge i Asia (Dubai, Qatar, Singapore, Hong Kong). Der henter de inn massevis av innvandrere i gode tider, og sender dem hjem igjen i dårlige tider. Uten at en eneste bloddråpe flyter, eller de får en eneste klage fra FN.

          4. Author ImageEirik Kristoffersen

            For det første kan ikke mennesker ha meninger i det hele tatt, om alle må stå til rette for alt det galt som har skjedd gjennom historien i de meningene navn. Vi kunne ikke hatt kristne lærere (korstog, LRA etc.), høyrevridde (Hitler, Irak etc.) eller folk i sentrum (Quisling kom fra Bondepartiet). Lærere har lov til å ha meninger. De har også lov til å ha støtende meninger. De har bare ikke lov til å beholde jobben når de mangler integriteten som kreves for å gjøre jobben ordentlig. Når en lærer går ut offentlig og utpeker en gruppe elever som trusler- Ikke for noe de har gjort, men for noe de er- har han visst at han mangler integriteten og profesjonaliteten vi krever av en lærer som skal behandle elevmassen sin likt.

          5. Author ImageMaxima Mauser

            Sjekk mitt Chickens-come-home-to-roost-innlegg her i kommentarfeltet, som understreker mitt poeng om at kravet til korrekthet må slå begge veier. Slik det nå har begynt å gjøre i USA.

          6. Author ImageEirik Kristoffersen

            Jeg ser ikke relevansen. Posten jeg svarte på stille spørsmålstegn ved at en norsk lærer som pekte ut en gruppe elever som trusler mistet jobben.

          7. Author ImageMaxima Mauser

            Relevansen var at om en islamkritisk lærer skal sparkes fordi han representerer en trussel mot muslimske elever, må kommunistiske lærere også sparkes fordi de representerer en minst like stor trussel mot kapital og eiendomsbesittende elever. Særlig sett i lys av kommunismens og klassehatets ekstremt blodige historie .

            (Hadde vi ikke hatt nazismen som historisk bakteppe, ville ikke mennskerettighetene eller rasismelovgivningen eksistert. Og hadde det ikke vært for Sovjetunionens vetorett i 1948 da Menneskerettighetserklæringen ble vedtatt av krigens seierherrer, ville den garantert hatt artikler mot spredning av klassehat, ikke bare mot rasehat. Denne historiske feil er det ennå ikke for seint å rette opp i dag, ved feks å kriminalisere klassehat på linje med rasehat).

          8. Author ImageEirik Kristoffersen

            Og jeg lover deg, hvis en kommunistisk lærer (Lykke til med å finne en av dem forresten) i dag går ut i pressen og sier at barn av rike foreldre er en trussel mot Norge, så mistet han jobben like fort som Hermansen gjorde.

            Du kan prøve å gjøre Hermansen til en islamkritisk martyr så mye du vil, men det er ikke rett av den grunn. Jeg har sett innsiden av et lærerrom og vet hvor mye islamkritikk som finnes der. Vil faktisk tro at de fleste lærere i Norge i dag er kritisk til mange sider ved islam. Men de går ikke ut i pressen og peker på elevene de senere skal undervise som en trussel.

            Dette handler ikke om meningene til Hermansen, men handlingen der han skapte tvil om sin egnethet til å undervise.

  3. Author ImageLars A Lauvås

    “Når vi mennesker nå en gang har en historie, sa han, så må den i det minste være sann.”
    Nå er det vel rimelig sikker at historien ikke er sann, men det er den vi har. Min sannhet er ganske sikkert ikke lik din sannhet, men om vi nå skal fortsette på trenden som Moderna museet viser, at vi ikke må såre/fornærme/støte (stryk det som ikke passer) noen kommer det til å bli veldig stille.

  4. Author ImageRanveig Sundgot Helgesen

    Vi lever dessverre i det som Sjur Holsen kalte “De hårsåres diktatur”. Jeg har inntrykk av at til mer vi snakker om og har fokus på ytringsfrihet, dess snevrere blir den. Før var den en selvfølge. I dag er den truet både innenfra og utenfra.

  5. Author ImageThor Alexander Michelsen

    Dette er tragisk nok ett resultat av feminisme, og identitetspolitikken de har fått fram, og “gender studies” den er spesielt prominent i USA og storbritania, med trigger warnings, microaggresions, safe spaces og gudene vet hva. De avler fram en generasjon offre, med hud tynnere enn ett atom, og ingen form for følelseskontroll.

  6. Author ImageLive Mordal

    Følte brått et blaff av sympati for institusjoner og personer som har en offentlig rolle. Jeg syns ofte politisk mot er forfriskende, men jeg kan forstå at man samtidig med sin egen publisering av et standpunkt forsikrer at man vet at saken har flere sider; ikke fordi ytringsfriheten er død, men fordi den i en del fora på nett bruser fryktelig raskt over, og produserer ikke bare diskusjon, men usaklig kritikk, hets – og trusler.

  7. Author ImageMaxima Mauser

    Litt artig at trigger warnings og meningssensur i USA nå også har begynt å ramme de venstreorienterte som igangatte alt dette gnålet om å være krenket og krevde sensur av andre.

    Les feks denne historien fra Arizona, en ganske høyrevridd amerikansk delstat. Der slår nå politiske korrekthet begge veier: http://www.theguardian.com/commentisfree/2012/may/18/anti-intellectualism-us-book-banning?

    Eller som amerikanerne sier: The chickens come home to roost!

Comments are closed.