Sukker kan gi bedre karakterer


Det er eksamenstid og studenter over hele landet er i puggemodus. Men hvordan yter du best mulig når eksamensdagen endelig kommer?

Når vi lærer noe nytt, dannes det nye kontaktpunkter mellom hjerneceller. Disse kontaktpunktene må bearbeides. Repetisjon av kunnskap, også kalt pugging, styrker forbindelsen mellom hjernecellene slik at vi husker bedre.

Men effektiv læring, og effektiv bruk av det man lærer, krever energi.

Pugging er ikke nok

Selv under hvile står hjernen for så mye som 20 prosent av kroppens samlede energiomsetning. Under pugging – og ikke minst under eksamen – bruker hjernen betydelig mer.

En rekke studier har vist at vi både husker bedre, og gjør det bedre på tester, dersom vi passer på at hjernen får nok energi i form av sukker (glukose). Om tilgangen på sukker blir for liten, går hjernen i overlevelsesmodus. Energikrevende og mindre viktige funksjoner som selvdisiplin blir nedprioritert, og du vil sannsynligvis surfe på sosiale medier  i stedet for å pugge effektivt.

Eksamensnerver er et energisluk for hjernen

Nervøsitet stjeler også hjernekapasitet. En ting er at nervøsiteten får tankene til å dreie seg om mulige trusler i stedet for pensum (hva om det går dårlig på eksamen?). Verre er det at eksamensfrykten skaper et emosjonelt ubehag som må dempes for at ikke nervøsiteten skal forhindre eksamensforberedelsene.

Slik regulering av emosjonelt ubehag er kanskje den mest energikrevende av alle hjernens prosesser.

Hvor mye sukker krever en eksamen?

Eksamensperioden betyr ekstra hard trening for hjernen. Hvor mye ekstra energi som kreves er individuelt, og kommer an på arbeidsmengde, kunnskap, erfaring og personlighet.

Jevn og tilstrekkelig tilgang på energi er nok det beste. Men studier viser også at et glass sukkerholdig drikke eller en müslibar kan gi bedring av hukommelse, skoleprestasjoner og konsentrasjonsevne, i alle fall kort tid etter inntaket.

Så hva skal man gjøre når eksamensdagen kommer? Inntil forskningen viser noe annet: Spis en solid frokost, smør en diger matpakke (mer enn du kommer til å spise), bytt ut eksamensbrusen med yoghurt og smoothie, spis frukt og fordel sjokoladen i små porsjoner gjennom dagen.

Det er ingen grunn til å ha dårlig samvittighet – dette handler om karakterer, ikke kos. Lykke til på eksamen!

 

 

Foto: Mauricio Pavex / Høgskolen i Bergen

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *